Gyvename nuolat apsupti informacinių-komunikacinių technologijų. Dėl to gyvenimas tapo žymiai patogesnis ir paprastesnis. Kiekvienas galime greitai surasti norimą informaciją, tačiau šiuolaikinės technologijos dėl savo galios, deja, jau tapo ir karo įrankiu. Projekto „Saugesnis internetas“ komanda birželio 3 d. suorganizavo viešą diskusiją progimnazijų ir gimnazijų vyresniųjų klasių mokiniams apie iššūkius, kurie kyla dėl priešiškų informacinių operacijų Lietuvoje bei pasaulyje. Diskusijoje dalyvavo ir į mokinių klausimus atsakinėjo Lietuvos kariuomenės Strateginės komunikacijos departamento Pilietiškumo ugdymo skyriaus vyriausiasis specialistas vrš. Tomas Čeponis. Pranešėjas pirmiausia pristatė, kokia gali būti dezinformacijos grėsmė valstybei, išsamiai aptarė šiuolaikinių technologijų galią, kuri tapo pasaulyje jau kitu ginklu ar pajėgų rūšimi, nukreipta prieš valstybės interesus. Plačiai buvo aptartos tikslinės sritys (gynyba, kultūra ir švietimas, socialinė apsauga, ekonomika ir energetika, konstitucinių pagrindų apsauga, užsienio politika), į kurias šis naujasis ginklas yra nukreiptas, pateikti pavyzdžiai, kurie rodo, kas būna, kai vyksta informacinis karas (internete, laikraščiuose, radijuje, televizijoje). Vienaip ar kitaip, mes visi dalyvaujame tame kare, o kartais iš nežinojimo padedame tą karą vykdyti – pavyzdžiui, užtenka tik Facebook paskyroje pasidalinti propagandistų paruošta informacija ar tiesiog išgalvota istorija. Po pristatymo buvo diskutuojama šiomis temomis: Kas yra informacinis karas, informacinės operacijos, psichologinės operacijos, propaganda, ar tai naujas reiškinys ir kodėl jis aktualus XXI a.?

Mokiniai aktyviai domėjosi ir klausė apie sąmokslo teorijas, kurios yra susijusios su COVID-19 viruso pandemija pasaulyje ir valstybių saugumu, Rusijos, Kinijos ir JAV įtaka pasaulio politikai ir ekonomikai.

Taigi, norėdami išvengti mums brukamos informacijos, turėtume būti kritiškesni jai ir rinktis tinkamą. Kiekvienai valstybei reikalinga gyventojų parama, todėl visi turime elgtis atsakingai – kritiškai vertinti išgirstą informaciją, atkreipti dėmesį į informacijos šaltinį.

Šarūnas Gerulaitis
Nacionalinės švietimo agentūros
Ugdymo turinio departamento
Ugdymo turinio rengimo skyriaus metodininkas
El. p. sarunas.gerulaitis@nsa.smm.lt