Saugesnio interneto diena (vasario 8 d.) įvairiais renginiais pažymima visame pasaulyje, siekiant atkreipti visuomenės dėmesį į aktualius skaitmeninius iššūkius, skatinant saugesnį, ypač vaikų ir jaunuolių, naudojimąsi internetu ir skaitmeninėmis technologijomis. Lietuvoje buvo švenčiama ne tik Saugesnio interneto diena, bet ir visa savaitė.
Saugesnio interneto dienos (SID) ir savaitės minėjime buvo kviečiami dalyvauti visi pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo mokytojai ir mokiniai. Idėjoms įgyvendinti buvo skiriama visa savaitė nuo vasario 7 d. iki vasario 11 d.
Mokyklos turėjo suburti komandą (mokytojų, mokinių, tėvų), iškelti idėją, kaip kūrybiškai (kitaip ir neįprastai, įdomiai ir originaliai) paminėti Saugesnio interneto dieną / savaitę, ir ją įgyvendinti. Mokyklos buvo kviečiamos iki vasario 21 d. pasidalyti savo įgyvendintomis idėjomis.
Sulaukėme 22 bendrojo ugdymo mokyklų ir 2 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų aprašymų, kaip jie paminėjo SID. Savo idėjomis pasidalijo 7 gimnazijų, 4 pagrindinių mokyklų, 8 progimnazijų, 1 meno mokyklos, 2 pradinių mokyklų ir 2 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų mokytojai ir mokiniai. Gimnazijų mokiniai nagrinėjo socialinių tinklų teikiamas galimybes ir grėsmes, kūrė plakatus ir pateiktis, organizavo piešinių konkursus, žaidė žaidimus, žiūrėjo ir aptarė vaizdo medžiagą, rengė kūrybinių darbų parodas, kūrė kryžiažodžius saugaus interneto tema ir kt.
Naujosios Akmenės Ramučių gimnazijos mokiniai, naudodamiesi internete esančiomis nemokamomis „memų“ kūrimo programomis, kūrė savo „memą“, atspindintį šiuolaikinio gyvenimo aktualijas. Per pilietiškumo pagrindų pamokas mokiniai atliko įvairias užduotis, kaip saugiai naudotis internetu, kaip veiksmingai ieškoti informacijos internete, nagrinėjo, kuo skiriasi tiesioginis bendravimas ir bendravimas internete, kūrė patarimus, kurie padėtų išvengti nesusipratimų bendraujant internete, nagrinėjo asmeninės informacijos pavyzdžius, kurie neturėtų būti skelbiami socialinių tinklų paskyrose, ir kt. Generolo Povilo Plechavičiaus kadetų licėjaus mokiniai sukūrė 2022 metų intelektualią, iliustruotą, pažintinę 32 klausimų viktoriną „Suvienykime kartas – saugiai atskleiskime skaitmeninį pasaulį kartu“.
Pagrindinių mokyklų mokiniai nagrinėjo socialinių patyčių internete ir realiame gyvenime temą, kūrė plakatus, lankstinukus saugaus interneto tema ir kt. Progimnazijų mokiniai kūrė plakatus, atmintukus, piešė piešinius, rengė viktorinas saugaus interneto tema, nagrinėjo internete kylančius pavojus, aptarė, kaip atsakingai bendrauti viešojoje erdvėje, ir kt. Panevėžio „Vilties“ progimnazijos mokiniai, pasitelkę fantaziją, kūrė knygų skirtukus, kurie atliepia 2022 m. Saugesnio interneto dienos šūkį „Kurkime geresnį internetą kartu!“.
Pradinių klasių mokiniai šventė SID gimtadienį, piešė atvirukus, pakvietė visą mokyklos bendruomenę dalyvauti ,,Saugesnio interneto“ žaidime ir rinkti draugiškus internetui meškiukus, kūrė (piešė, mezgė, lipdė) draugiško interneto simbolį – mėlynąjį meškutį, aiškinosi saugaus elgesio internete taisykles. Vilniaus „Žiburio“ pradinės mokyklos mokiniai visą savaitę mokyklos koridoriuose ir kieme ieškojo QR kodų, kuriuose supažindinama su internetinėmis sąvokomis ir taisyklėmis, susijusiomis su saugumu internete. Vėliau žinias apie saugų internetą mokiniai pasitikrino su klasės draugais žaisdami žaidimą „INTERLAND: Būk interneto Genijus“.
Atrinktos kūrybingiausios mokyklos, joms skiriami pagrindiniai prizai. Tai – Mažeikių „Žiburėlio“ pradinė mokykla ir Radviliškio Lizdeikos gimnazija.
Mažeikių „Žiburėlio“ pradinėje mokykloje 3–4 klasių mokiniai klasės valandėlių metu dalyvavo saugumo internete ir skaitmeninio pilietiškumo programoje „Būk Interneto Genijus“, nufilmavo „Saugaus interneto“ tiklalaidę (podcast) „Ir vėl tie Žiburiukai“, išbandė savo žinias spręsdami „Draugiško interneto“ testus. Taip pat tyrinėjo asmeninės informacijos apie išgalvotą personažą rinkinį, kad galėtų susidaryti nuomonę apie tam tikrą žmogų. Apsvarstė, kaip žmonės yra vertinami pagal tai, ką jie skelbia internete, apžvelgė keturis parašytus scenarijus ir aptarė, koks galėtų būti geriausias kiekvieno jų sprendimas, siekiant privatumo, bei tyrinėjo, kaip skirtingi žmonės suvokia privatumą. Naudodamiesi tik jaustukais, kūrė marškinėlius, kuriais stengėsi išreikšti save.
Radviliškio Lizdeikos gimnazijos pirmų ir ketvirtų klasių gimnazistai galėjo sukurti ar užrašyti savo, draugų, artimųjų istorijas, patirtas internetinėje erdvėje. Istorijoms pristatyti šį kartą pasirinko netradicinę knygos formą – knygiukus. Tai mažo formato knygutės, išlankstomos iš vieno popieriaus lapo, kuriame tekstą sudaro 6–7 trumpi sakiniai. Radviliškio viešosios bibliotekos darbuotojai šiomis istorijomis pasidalijo savo elektroninėje erdvėje, atspausdino gimnazistų parengtas knygutes ir dalijo jas bibliotekoje. Taip pat artimiausiu metu, sugrįžus po atostogų, Lizdeikos gimnazijos bibliotekoje įsikurs šių žaismingų knygiukų paroda. Kitas darbas, į kurį noriai įsitraukė trečiųjų klasių mokiniai, – filmukų „Ar esi saugus internete?“ gamyba ir pristatymas. Mokiniai filmuotoje ir įgarsintoje medžiagoje ne tik pasakojo pačių išgyventas istorijas, bet ir kūrybingai interpretavo skaitytas, girdėtas ar matytas istorijas.
Paskatinamųjų prizų sulaukė kelios mokyklos, taip pat pateikusios originalias idėjas, štai kelios iš jų:
Šiaulių lopšelis-darželis „Coliukė“ – visą savaitę mažieji coliukai atliko įvairias veiklas: dalyvavo Šiaulių policijos bendruomenės pareigūno Karolio Verkio paskaitoje apie saugų internetą, žiūrėjo filmukus apie saugumą internete, domėjosi, kas yra internetas, dėliojo interaktyvias dėliones, žaidė žaidimus „Wordwall“ platformoje, kūrė diagramas „Ko dažniausiai prašau mamos“, bendrus plakatus apie saugumą internete, kartu su tėveliais kūrė saugaus interneto naudojimo šeimoje taisykles, „susikūrė“ savo svajonių telefonus, planšetinius kompiuterius, skaitė knygutes apie kompiuterius ir vykdė kitas veiklas.
Klaipėdos rajono Endriejavo pagrindinė mokyklos mokiniai buvo pakviesti dalyvauti akcijoje „Ar aš galiu išbūti be..?!“. Tikslas – sumažinti 5–10 klasių mokinių socialiniuose tinkluose praleidžiamą laiką. Mokiniai sužinojo, kad telefonuose galima rasti tikslų praleistą laiką, naudojantis įvairiomis programėlėmis ar interneto svetainėmis. Dvi dienas klasių atstovai fiksavo bendrą klasės socialiniuose tinkluose praleistą trukmę, tada kitas dvi – stengėsi ją sumažinti. Pirmų dviejų dienų rezultatai nemaloniai nustebino ne tik mokytojus, bet ir pačius mokinius, nes skaičiai buvo išties dideli. Kitas dvi dienas klasių mokiniai suvienijo jėgas dėl bendro tikslo: vieniems pavyko gerokai sumažinti bendrą socialiniuose tinkluose praleistų valandų skaičių, kitiems sekėsi sunkiau.
Lietuvos sporto universiteto Kėdainių „Aušros“ progimnazijos pradinių klasių mokinius aplankė Kėdainių rajono policijos komisariato pareigūnai, kurie su mokiniais diskutavo apie saugų elgesį internete, grėsmes, kylančias virtualiojoje erdvėje. 5 klasių mokiniai susipažino su QR kodo technologija, kūrė skaitmeninius saugesnio interneto naudojimosi patarimus-pamokymus. Mokinių sukurti patarimai (QR kodai) atspausdinti ir viešinami progimnazijos stende. Taip pat vyko tarptautinė pamoka su „Erasmus+“ projekto „Game of schools“ partneriais. Šios mokyklos mokiniai kartu su bendraamžiais iš Italijos atliko įvairias saugesnio interneto dienai skirtas užduotis. Šeštų klasių mokiniai diskutavo, kaip internete formuojama visuomenės nuomonė, kūrė avatarus. Vyko draugiškas saugesnio interneto protmūšis su LSU Kėdainių „Aušros“ progimnazijos, Pakruojo „Žemynos“ progimnazijos, Šiaulių Sauliaus Sondeckio menų gimnazijos, Viduklės Simono Stanevičiaus gimnazijos ir Sasnavos pagrindinės mokyklos mokiniais.
Džiaugiamės ir dėkojame, kad mokyklos taip aktyviai ir kūrybingai dalyvavo bei pasidalijo savo patirtimis!
Edita Gailiūtė, Ginta Orintienė